Leer Warmte Waarderen

Wanneer je last hebt van de warmte kom je niet snel in slaap. Dit werkt frustrerend, je gaat liggen woelen, maakt je druk om kleine dingen en heeft ook een negatieve uitwerking op de productiviteit overdag. Wij hebben een aantal nuttige tips op een rijtje gezet, zodat je goed kan slapen.

Je hebt in de vorige blog over slapen natuurlijk al een aantal tips kunnen lezen zoals:

A: Leg je telefoon en tablet ruim van tevoren aan de kant en ga een boek lezen. Het scherm zorgt ervoor dat je melatonine (het stofje wat aangemaakt wordt om je slaperig te maken) niet goed aangemaakt wordt. Door het licht blijf je langer wakker en in slaap vallen duurt ook langer. Lezen met gedimd licht zorgt ervoor dat je ogen langzaam dichtvallen en je lekker rustig in slaap valt.

B: Vermijdt alcohol. Je zult het misschien het tegenovergestelde denken maar alcohol helpt je niet om een goede nachtrust te krijgen. Je slaapt misschien wel eerder maar je slaapt gedurende de gehele nacht onrustiger waardoor je minder energiek wakker wordt.

C: Je slaapkamer moet rust uitstralen. Alles wat in je kamer staat zijn extra prikkels die je onbewust opvangt. Het is daarom belangrijk dat je kamer opgeruimd en rustig is. Niet teveel tierelantijntjes en lichtjes in je kamer. Dit leidt je alleen maar af van slapen.

D: De temperatuur van de slaapkamer is erg belangrijk! Je slaapt het beste in een kamer rond de 18 graden. Je lichaam hoeft dan namelijk geen moeite te doen om de juiste temperatuur te houden en hierdoor slaap je rustiger.

Kijk voor de andere tips nog een naar de blog "Hartenlust naar Bedrust" want een goede nachtrust is de start van alle succes op de dag!

Helaas heb je de temperatuur van je slaapkamer niet altijd in de hand. Het kan wel eens voorkomen (bijvoorbeeld in de zomer of tijdens een hittegolf) dat je slaapkamer veel warmer is dan de aangeraden 18 graden. Wanneer je eenmaal in slaap bent heb je vaak geen last meer van de warmte dus het in slaap vallen is erg belangrijk! Om toch goed in slaap te kunnen vallen tijdens tropische temperaturen hebben we hier een aantal tips voor je die je kunt opvolgen om de warme nachten door te komen.

Tip 1: Wat natuurlijk erg belangrijk is voor een goede nachtrust is een goed bed en matras. Het liefst een matras wat luchtig is. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer warmte kwijt kan en je frisse lucht in kan ademen. Wanneer je bed dichtslaat door bijvoorbeeld transpireren, of een erg synthetische toplaag heeft, zal je lichaam hierop reageren door nog meer te transpireren. Je slaapt dan erg onrustig en wordt vaak wakker. Zeker met de hitte is het moeilijk om weer in slaap te komen. Een luchtig matras (en beschermhoes en hoeslaken) is belangrijk met warm weer!

Tip 2: Zet een aantal flessen met bevroren water voor de ventilator. De ventilator zal de lucht langs de bevroren flessen sturen en hiermee de kou van het water meenemen de kamer in. Wanneer je deze dan richt op het gedeelte van de kamer waar je bed staat ontvang je daar lekkere frisse lucht. Natuurlijk ontdooien de flessen naarmate de tijd vordert. Zorg voor een bak onder de flessen die de condens op vangen. Je zult geen last hebben van de warmte als de flessen ontdooit zijn want dan ben jij al heerlijk in dromenland! Je kan natuurlijk ook een airco kopen, die je slaapkamer koel houdt.

Tip 3: Het helpt sommige mensen om te slapen in een nat shirt of een koude handdoek. Het is dan wel erg belangrijk dat je een goede bescherming hebt voor je matras tegen de waterschade. En richt de ventilator niet recht op jouw lichaam want dan kun je klachten krijgen zoals een loopneus of een stijve nek! Je beschermlaag moet van katoen zijn en niet van PVC of plastic. Dit zorgt ervoor dat je broeierig wordt doordat je matrasbeschermer niet ademt. De meeste mensen vinden slapen met een nat shirt niet fijn. Voor hen zijn er gelukkig nog andere tips.

Tip 4: Je nek is tijdens een warme nacht erg belangrijk. Wanneer je nek warm en bezweet is zal je lichaam ook warmer aanvoelen. Je kunt dus een koelelement in een handdoek wikkelen en deze in je nek leggen. Je zult merken dat je al snel afkoelt en minder transpireert.

Tip 5: Je voeten zijn ook zo'n belangrijk onderdeel van je lichaam als het om warmte gaat. Het helpt om je voeten buiten je laken of dekbed te steken. De warmte van je lichaam zal zich via je voeten verlaten. Wanneer deze onder de dekens liggen slaat dit de warmte op. Wanneer je voeten buiten de deken liggen kan de warmte de kamer in zodat je het zelf minder warm hebt.

Tip 6: Het klinkt raar maar leg overdag de kussensloop in de vriezer! Je moet dit in een vrieszak doen anders wordt je kussensloop hard. Het zorgt ervoor dat je kussen (en eventueel ook je laken) erg koud aanvoelen en langzaam aan weer opwarmen. Tegen de tijd dat zij de temperatuur van de kamer hebben overgenomen lig jij al te slapen.

Tip 7: Ben je iemand die graag onder de douche springt voor je naar bed gaat, sluit dit dan af met een koude straal. Hiermee koelt je lichaam af waarna het langzaam weer opwarmt. Je zult dus geen kou hebben in de loop van de nacht maar het kan je wel helpen in slaap te vallen. Je moet wel zorgen dat je je lichaam niet TE koud maakt want dan moet het gedurende de nacht weer te hard werken om je op te warmen en slaap je onrustig. Ben je iemand die niet graag een douche neemt voor het slapen gaan, steek dan je polsen onder de koude kraan en gebruik sokken die nat zijn of uit de vriezer komen om je lichaam af te koelen.

Tip 8: Wat heel belangrijk is tijdens een warme nacht is het gebruik van een ventilator. Deze zorgt ervoor dat de kamer koeler aanvoelt maar je kunt ook last krijgen van koude spieren of een loopneus. Het is daarom heel belangrijk dat je de ventilator richting je bed zet en niet vol op je eigen lichaam. Vermijdt hierbij ook je gezicht. Wanneer je een hele nacht koude wind in je gezicht hebt kun je namelijk last krijgen van een loopneus, stijve nek, ontstoken of droge ogen en een droge keel.

Tip 9: Zorg ook voor een flesje koud water (desnoods uit de vriezen, deze ontdooit dan gedurende de nacht) om je te hydrateren wanneer je tussendoor toch wakker zou worden. En drink voldoende voor je gaat slapen. Wanneer je lichaam al goed gehydrateerd is zul je niet in de nacht wakker worden met een droge mond omdat je dorst hebt.

Met deze tips kan het eigenlijk niet anders dan dat je goed slaapt! Dus, slaap lekker!

Lees meer blogs.

Eriënne | 06-07-2017 | TMC Kruiningen

TMC Goes 2-min.jpg
TMC Goes 7-min.jpg
TMC Goes 6-min.jpg
TMC Goes 1-min.jpg
TMC Goes 8-min.jpg
TMC Goes 9-min.jpg
TMC Goes 4-min.jpg
TMC Goes 3-min.jpg
TMC Goes 5-min.jpg
TMC Goes 10-min.jpg

TMC Goes

Marconistraat 13 4461 HH Goes Tel. 0113-224102 | info@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
WoonWenz pand.jpg
TMC WoonWenz 16.jpg
TMC WoonWenz 1.jpg
TMC WoonWenz 12.jpg
TMC WoonWenz 7.jpg
TMC WoonWenz 3.jpg
TMC WoonWenz 10.jpg
TMC WoonWenz 13.jpg
TMC WoonWenz 2.jpg
TMC WoonWenz 8.jpg
TMC WoonWenz 11.jpg

TMC WoonWenz

Marconistraat 15-15b 4461 HH Goes Tel. 0113-224114 | tmcwoonwenz@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
TMC Kruiningen pand.jpg
TMC Kruiningen 13.jpg
TMC Kruiningen 1.jpg
TMC Kruiningen 2.jpg
TMC Kruiningen 4.jpg
TMC Kruiningen 10.jpg
TMC Kruiningen 20.jpg
TMC Kruiningen 21.jpg
TMC Kruiningen 8.jpg
TMC Kruiningen 7.jpg
TMC Kruiningen 6.jpg

TMC Kruiningen

Zandweg 1b 4416 NA Kruiningen Tel. 0113-382626 | tmckruiningen@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
TMC Bergen op Zoom 5.jpg
TMC Bergen op Zoom 8.jpg
TMC Bergen op Zoom 2.jpg
TMC Bergen op Zoom 1.jpg
TMC Bergen op Zoom 7.jpg
TMC Bergen op Zoom 6.jpg
TMC Bergen op Zoom 3.jpg
TMC Bergen op Zoom 10.jpg
TMC Bergen op Zoom 4.jpg
TMC Bergen op Zoom 9.jpg

TMC Bergen op Zoom

Van Konijnenburgweg 13 4611 HK Bergen op Zoom Tel. 0164-274477 | tmcbergenopzoom@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
TMC Goes 2-min.jpg
TMC Goes 7-min.jpg
TMC Goes 6-min.jpg
TMC Goes 1-min.jpg
TMC Goes 8-min.jpg
TMC Goes 9-min.jpg
TMC Goes 4-min.jpg
TMC Goes 3-min.jpg
TMC Goes 5-min.jpg
TMC Goes 10-min.jpg

TMC Goes

Marconistraat 13 4461 HH Goes Tel. 0113-224102 | info@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
TMC Goes 2-min.jpg
TMC Goes 7-min.jpg
TMC Goes 6-min.jpg
TMC Goes 1-min.jpg
TMC Goes 8-min.jpg
TMC Goes 9-min.jpg
TMC Goes 4-min.jpg
TMC Goes 3-min.jpg
TMC Goes 5-min.jpg
TMC Goes 10-min.jpg

TMC Goes

Marconistraat 13 4461 HH Goes Tel. 0113-224102 | info@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route
TMC Goes 2-min.jpg
TMC Goes 7-min.jpg
TMC Goes 6-min.jpg
TMC Goes 1-min.jpg
TMC Goes 8-min.jpg
TMC Goes 9-min.jpg
TMC Goes 4-min.jpg
TMC Goes 3-min.jpg
TMC Goes 5-min.jpg
TMC Goes 10-min.jpg

TMC Goes

Marconistraat 13 4461 HH Goes Tel. 0113-224102 | info@tmcwoonwinkels.nl

Neem contact op Plan route